Europa mag niet zwijgen over verbod Turks-Koerdische partij

Europa mag niet zwijgend toekijken hoe in Turkije de Koerdische partij DTP door het Constitutionele Hof wordt verboden. Op verzoek van SP-senator Kox werkt de parlementaire assemblee van de Raad van Europa daarom aan een verklaring tegen het kortwieken van de Turkse democratie.

Kox: "Eerder dreigde een verbod van de AK-partij van premier Erdogan. Daar heeft de Raad van Europa met succes tegen geprotesteerd. Nu worden de democratisch gekozen leden van de Koerdische partij uit het parlement gejaagd. Dat is een schande en dat moeten we niet accepteren van een lidstaat van de Raad van Europa. Anders krijgen we nooit vrede in Turkije en een echte democratie."

De Koerdische DTP heeft volgens het Turkse constitutionele hof te nauwe betrekkingen met de verzetsbeweging PKK. De rechterlijke ingreep bedreigt het broze vredesproces dat premier Erdogan dit jaar in gang heeft gezet. De DTP gaat de beslissing van het constitutionele hof voorleggen aan het Europees Hof voor de rechten van de mens in Straatsburg.

De oproep van de SP-senator, die de linkse fractie in de assemblee leidt, wordt breed gesteund, ook door de voorzitter van de Turkse delegatie Mevlut Cavusoglu (AK-partij), de aanstaande president van de assemblee van de Raad van Europa.