Dennis de Jong: SP is dé bondgenoot van het Midden- en Kleinbedrijf

"Brussel kijkt te veel naar de belangen van grote bedrijven terwijl negen van de tien arbeidsplaatsen bij kleine en niet bij grote ondernemers te vinden zijn. Echte ondernemers verdienen onze steun en respect" aldus SP Eurofractieleider Dennis de Jong die vanmiddag voor de leden van het bestuur van Eurocommerce een speech hield over echt ondernemerschap en de crisis. Eurocommerce is de Europese federatie van retail-ondernemers, 95% van de leden van deze federatie zijn MKB´ers. De Jong is de eerste SP´er die op een bijeenkomst met de leden van Eurocommerce sprak.

De Jong sneed in zijn speech de tegenstelling tussen grote en kleine ondernemingen aan. De grootse financiële instellingen en bedrijven zijn zo groot geworden dat ze niet om mogen vallen: too big to fail. De overheid moet bijspringen als het fout gaat, wat leidt tot hoge begrotingstekorten en bezuinigingen. De gewone burger betaalt de prijs voor falende managers. Tegelijkertijd heeft het MKB, dé grote gangmaker voor werkgelegenheid en innovatie, het steeds lastiger. De stem van het MKB wordt in Brussel onvoldoende gehoord. Nog steeds maakt Brussel het leven van de kleine zelfstandigen extra moeilijk door allerlei zinloze regels voor te stellen. Een voorbeeld hiervan zijn de regels over openbare aanbestedingen. Om de procedure van een aanbesteding goed te doorlopen is veel kennis nodig, voor een klein bedrijf is het lastiger om deze procedure te overzien dan voor een groot bedrijf. Daarnaast worden de aanbestedingen vaak samengevoegd tot één grote opdracht, die niet door een klein bedrijf te vervullen is. Grote bedrijven hebben het al met al een stuk makkelijker dan kleine ondernemers.

Volgens De Jong is het nu dan ook de tijd om kritisch naar de kartelwetgeving te kijken: "we moeten de markt zo inrichten dat er ruimte is voor een gevarieerd winkelaanbod, dat niet twee of drie grote spelers maar een groot aantal kleine bedrijven en dat samenklontering van bedrijven wordt ingedamd: de menselijke maat moet terug in de economie." De SP zal het MKB in Brussel helpen z´n stem luider te laten klinken dan de lobby van grote bedrijven: de SP ziet zichzelf dan ook als dé bondgenoot van het MKB.