'CDA wil EU niet transparanter maken'

De SP-fractie was vandaag mede-initiatiefnemer van een aangenomen resolutie in het Europees Parlement die opriep tot meer openheid in documenten voor burgers, onderzoekers en journalisten. Tijdens de stemming waren vrijwel alleen de Christendemocraten tegen. Tijdens het debat op 15 december beschuldigde de woordvoerder van de Christendemocraten mevrouw Sommer de andere fracties zelfs van ´achterbakse praktijken´, dit om het transparantie-initiatief te frustreren. Fractievoorzitter voor de SP in het EP en mede-initiatiefnemer van de resolutie, De Jong: "De houding van de woordvoerder van de Christendemocraten is een Europarlementariër onwaardig. Dat het CDA geen afstand neemt van deze praktijken en tegen het transparantie-initiatief van het Parlement stemde is zeer teleurstellend."

Voor de SP is het verbeteren van transparantie, democratische controle en evenwichtige belangenvertegenwoordiging een van de strijdpunten in het Europees Parlement. Samen met vertegenwoordigers uit verschillende fracties behoort Dennis de Jong tot de voortrekkers op dit gebied. Zo lanceerde hij onlangs een actieplan, waarbij onder andere de openheid van de Europese instellingen een kernpunt was. Dit naast zaken als een verplicht lobbyregister voor de minimaal 15.000 lobbyisten, evenwichtiger samenstelling van de bijna 1000 expertgroepen van de Commissie en integriteitscodes voor de Europarlementariërs zelf.

De ontwerpresolutie die vandaag werd aangenomen moet burgers inzicht geven in alle fasen van de besluitvorming. De Jong: "Vanaf het eerste advies van een expertgroep, via de discussies in de Commissie tot aan de definitieve besluitvorming in de Raad en het Europese Parlement, alles moet inzichtelijk worden." Op dit moment worden burgers, onderzoekers en journalisten nog te vaak met een kluitje in het riet gestuurd. Verzoeken om informatie worden door de Europese instellingen als te weinig specifiek afgewezen. De Jong: "Je moet letterlijk het documentnummer weten, voordat de instellingen beginnen na te denken over een antwoord. Burgers moeten gewone open vragen kunnen stellen en een begrijpelijk antwoord daarop krijgen". Verder worden volgens De Jong teveel zaken bestempeld als geheime informatie. Wie wel eens de websites van de Europese instellingen heeft bezocht, weet dat je daar zelden of nooit vindt wat je zoekt. "Wel word je overspoeld met Europropaganda maar dat is niet hetzelfde als gerichte en zinvolle informatie."