‘Wet Maatschappelijke Onderneming kan naar prullenbak’

Scholen, ziekenhuizen en woningcorporaties zitten niet te wachten op de nieuwe Wet Maatschappelijke onderneming, die onder meer regelt dat maatschappelijke organisaties privaat geld kunnen aantrekken en winst mogen uitkeren. Deze wet lost de problemen van scholen, ziekenhuizen en woningcorporaties niet op, maar brengt wel nieuwe onzekerheid en nieuwe bureaucratie. Dat bleek afgelopen donderdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

SP-Kamerlid Ronald van Raak: ‘Deze wet wil meer mogelijkheden voor marktwerking introduceren in de publieke sector. Zij is een echo uit het verleden, gebaseerd op een achterhaalde marktideologie. Dit kabinet moet leren van de crisis. Deze wet kan in de prullenbak.’

De rechtsvorm Maatschappelijke Onderneming zadelt de publieke sector op met nieuwe problemen. Er komen alleen maar regels en voorschriften bij, terwijl werkers in de publieke sector nu al verdrinken in de bureaucratie. Met deze wet gaat het kabinet bovendien voort op de weg van meer markt en minder overheid. Van Raak: ‘We moeten publieke organisaties niet uitnodigen om meer marktgericht te gaan werken. Scholen moeten kinderen onderwijzen, niet winst maken. Ziekenhuizen moeten zieken verzorgen, niet failliet gaan. Woningcorporaties moeten sociale woningen bouwen, niet goedkope woningen slopen. De problemen in de publieke sector zijn te belangrijk om er als overheid onze handen van af te trekken. We mogen dat wat van ons allemaal is niet in handen geven van private investeerders, die op zo kort mogelijke termijn winst willen behalen.’

Betrokken SP'ers