Verkoop huurwoningen is riskante strategie

Minister Van der Laan wil met woningcorporaties in gesprek gaan om te komen tot Verenigingen van Eigenaren op buurtniveau. Dit zei hij toe in het mondelinge vragenuurtje waarin SP-Kamerlid Paulus Jansen de problemen met verkoop van corporatiewoningen aan de orde stelde. Jansen: “Verkoop van sociale huurwoningen aan mensen die het net wel of net niet kunnen betalen blijkt een hoogst riskante strategie. Dit leidt vaak tot verloedering en hoge kosten bij de toekomstige wijkaanpak, waarvan de rekening straks terecht komt bij de belastingbetaler.”

Per jaar worden door woningcorporaties zo’n 15.000 huurwoningen verkocht, veelal aan een doelgroep die de extra kosten van eigen woningbezit – zoals onderhoudskosten – niet kunnen betalen. De SP roept op om terughoudend te zijn met verkoop van corporatiebezit, en te stoppen om mensen met een laag inkomen te verleiden tot eigen woningbezit.

Momenteel is vaak alleen voor appartementen een VvE verplicht, de VvE’s op buurtniveau moeten ook voor laagbouw gaan gelden. Van der Laan gaat nu op basis van projecten die reeds in Rotterdam en Den Haag draaien kijken wat hiertoe de mogelijkheden zijn.

Ook reageerde de minister positief op het voorstel van de SP om corporaties te bewegen om bij verkoop een onderhoudscontract mee te geven. Volgens Van der Laan wordt het op orde brengen van te verkopen woningen en het spelen van een actieve rol in woningonderhoud een belangrijk onderdeel van de toekomst van de corporaties.

Paulus Jansen herhaalde nogmaals zijn pleidooi om een APK voor woningen in te voeren. Recent sprak KEI-directeur Olof van de Wal zich in een landelijke krant uit voor de invoering van zo’n APK. De minister zegde toe de voor- en nadelen van zo’n APK nogmaals te bestuderen.