'Van Rompuy moet geen president worden van een Europese superstaat'

“Nu het Verdrag van Lissabon een feit is, kunnen we er niet meer omheen dat er een vaste voorzitter voor de Europese Raad komt. We zullen de nieuwe voorzitter Van Rompuy echter kritisch in de gaten houden. Als hij zich ontwikkelt tot president van een Europese superstaat, dan vindt hij de SP op zijn weg.” Dit zegt SP-Kamerlid Harry van Bommel in reactie op de verkiezing van de Belgische Premier.

Van Bommel denkt dat de komst van Van Rompuy goed is voor Nederland. “Van Rompuy komt uit een klein land waardoor de belangen van kleine landen niet gemakkelijk zullen ondersneeuwen. Tegelijkertijd staat Van Rompuy niet bekend als een sterk politiek leider en lijkt het er dus op dat hij geen eigen politieke agenda gaat voeren.”, aldus het Kamerlid.

De SP ziet slechts één groot nadeel aan de keus voor Van Rompuy. Van Bommel: “Nu het niet premier Balkenende is geworden, is dat geen aanleiding voor nieuwe verkiezingen in Nederland.”

Betrokken SP'ers