'Strijd rond AOW begint pas'

Het kabinet moet niet denken dat het afgelopen donderdag de strijd over verhoging van de AOW-leeftijd heeft gewonnen, omdat toen een meerderheid in de Tweede Kamer zich achter deze ingreep schaarde. "Het is geen gelopen race. De strijd begint pas", aldus SP-fractievoorzitter Agnes Kant zaterdag tijdens een partijbijeenkomst in Amersfoort.

Kant veegde de vloer aan met de conclusie van premier Jan Peter Balkenende dat er draagvlak is voor verhoging van de AOW-leeftijd. "Er is een meerderheid in de Tweede Kamer, maar daarmee is er nog geen draagvlak", hield de SP-fractievoorzitter de partijraad voor. "Op straat en aan de deur horen SP-ers de mening van de mensen. Het overgrote deel tekent onze volkspetitie 65blijf5t65. Inmiddels zijn dat er meer dan 150.000. Dat de meerderheid van de arrogante politici ondanks alle protesten en kritiek het er door wil drukken, is voor de SP een aansporing om volle kracht door te zetten met de volkspetitie en ongetwijfeld voor veel mensen een aansporing om te tekenen. Hoe durft de minister-president te stellen dat er draagvlak is als de grote vakbonden zich verzetten. Tellen die niet meer mee in Nederland?” Kant verbaast zich nog steeds over 'de strijdvaardigheid waarmee de PvdA deze sociale verworvenheid afbreekt'. "Ze brengen het als een sociaal plan, maar feitelijk viert de PvdA de nederlaag."

Het feit dat de PVV nu ook tegen tegen de verhoging van de AOW-leeftijd is mooi volgens Kant. Maar hun alternatief is lelijk en ondoordacht. Kant: "De PVV heeft de ultieme oplossing voor elk probleem. De allesreiniger van de PVV is: een immigratiestop uit moslim landen. Maar als je even doorvraagt wat ze precies bedoelen blijkt het discriminerend ondoordacht."

Kant ging verder in op de populariteit van D66 in de peilingen. "Veel kiezers zien in D66 op dit moment een veilige parkeerhaven voor hun stem. Maar hoe veilig is die haven? AOW naar 67, afbraak van ontslagrecht, vermindering huur en zorgtoeslag, bezuinigingen op de zorg, huurliberalisatie. D66 is een radicaal liberaalrechtse partij. Laten we dat de potentiële D66 stemmer wel blijven vertellen."