SP op campagne in Venlo, Venray, Horst aan de Maas, Oldambt en Zuidplas

In de genoemde steden vinden volgende week woensdag vervroegde gemeenteraadsverkiezingen plaats in verband met een gemeentelijke herindeling. Overal voeren de afdelingen intensief campagne. Zo ook vandaag de afdeling Zuidplas, gelegen tussen Rotterdam, Gouda en Den Haag.

Het miezert als Agnes Kant arriveert om de actieve SP-kern van Zuidplas een hart onder de riem te steken. Men heeft zich geïnstalleerd bij het winkelcentrum aan De smidse in Moordrecht. Er is natuurlijk warme soep, en er is muziek. Agnes en de leden van de afdeling delen sponsjes uit met een flyer in de vorm van een tomaat. De reacties zijn wisselend. De één vindt het vooral goed dat er zoveel partijen meedoen: ‘Er valt nu echt iets te kiezen.’ De ander weet het zeker: ‘Ik ga SP stemmen deze keer.’ Op weg naar de actie van vandaag werden de SP’ers vanmorgen aangenaam verrast. Tot hun verbazing troffen ze in de abri’s van het busbedrijf SP-affiches aan: niet alleen met ‘SP, de frisse wind’, maar ook ’65 blijft 65’.

Agnes Kant

’s Middags toog de karavaan naar een winkelcentrum in Nieuwerkerk aan de IJssel één van de drie andere kernen die worden samengevoegd met Moordrecht. Ook hier veel enthousiaste reacties. Eén van de SP-activisten, André: ‘Afgelopen zaterdag was Verdonk hier. Ze deelde landelijke TON-folders uit. Dat werkt natuurlijk niet. Wij hebben jarenlang onder de mensen gewerkt en weten dus wat er leeft. Zodoende zijn we in staat campagne te voeren op onderwerpen die mensen aanspreken omdat we hun problemen oplossen’. Agnes Kant heeft veel aanspraak van voorbijgangers. Kinderen vallen voor de met helium gevulde ballonnen. En ook hier vinden de vermaarde sponsjes van de SP gretig aftrek.

De campagne wordt afgesloten met huis aan huis aanbellen en folders afgeven in een wijk naast het station. Er wonen blijkbaar veel tweeverdieners, want veel deuren blijven gesloten. Achter de deuren die wel open gaan wonen mensen die enthousiast reageren op het bezoek. ‘Dat heeft een andere partij nog nooit gedaan, hier aanbellen’, zegt een mevrouw.

De hele dag wordt door SP-TV vastgelegd, zoals trouwens alle campagneactiviteiten van de afdeling Zuidplas. De in totaal vier draaidagen moeten resulteren in een filmpje op het XVIe Congres van de SP op 30 januari in Rotterdam.

Bekijk ook de reportage van de NOS: