Onafhankelijk onderzoek naar geldstromen in gehandicaptenzorg

'Er moet een onafhankelijk onderzoek komen naar de bestedingen van zorggeld in de gehandicaptenzorg.' Dat stelt SP-Kamerlid Renske Leijten nu een oud-medewerker van gehandicapten instelling Abrona heeft aangetoond dat extra geld voor crisisbedden niet daar terecht kwam waar het hoorde. Leijten: "Dit is het derde geldschandaal in korte tijd in de gehandicaptenzorg. Me dunkt dat het niet de laatste is. De beerput moet open."

De oud-medewerker van Abrona heeft via een onafhankelijk accountantsrapport bevestigd gekregen dat er een structurele onderbezetting was op de groep licht verstandelijk gehandicapten met zware gedragsproblemen. Ook zijn extra middelen voor de opvang van een long-stay TBS'er niet ten goede gekomen aan begeleiding en zorg. Volgens de jaarrekening werden de zorggelden echter goed gebruikt. Leijten: "Een vastgoedschandaal bij Philadelphia, Aveleijn die voor bankje speelt en haar bestuurder een hypotheek geeft. Rode draad is dat geld voor zorg niet voor zorg gebruikt wordt en zogenaamde goedgekeurde jaarrekeningen een farce blijken te zijn. De staatssecretaris moet deze hele sector doorlichten. Het moet duidelijk worden of en hoeveel geld er blijft hangen in de organisaties."

Betrokken SP'ers