Kamer beperkt bezuinigingen op aidsbestrijding in ontwikkelingslanden

De SP, CDA, ChristenUnie, SGP en D66 eisen van minister Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) dat hij meer geld vrijmaakt voor de bestrijding van hiv/aids, malaria en tuberculose in ontwikkelingslanden. De partijen vinden het onacceptabel dat de minister grote kortingen doorvoert op organisaties als het Global Fund en UNAIDS.

Onlangs hield het Meerpartijeninitiatief tegen hiv/aids in samenwerking met het Aidsfonds, Stop aids now en SOA-aids Nederland een bijeenkomst in de Eerste Kamer over de gevolgen van de hiv/aids bestrijding in tijden van een financiële crisis. SP-Kamerlid Ewout Irrgang is voorzitter van het Meerpartijeninitiatief.

Irrgang: “Voor deze bijeenkomst hadden wij de directeur van het Global Fund voor de bestrijding van hiv/aids, malaria en tuberculose en de directeur van UNAIDS (de VN organisatie tegen aids) uitgenodigd. Zij wezen ons er op dat dankzij de miljarden aan hulp het aantal mensen dat nu toegang heeft tot de behandeling van hiv/aids in zes jaar tijd is gegroeid van 400.000 tot 4,5 miljoen. Een vertienvoudiging in zes jaar. Een goed voorbeeld van succesvolle hulp. Het is daarom onverteerbaar dat Koenders op de aidsbestrijding tientallen miljoenen euro’s wil bezuinigen.”

Koenders heeft inmiddels een brief aan de Tweede Kamer gestuurd waarin hij naar aanleiding van de kritiek uit de Kamer de bezuinigingen op het Global Fund met de helft terugbrengt. De bezuiniging op UNAIDS laat Koenders echter ongemoeid. Daarom hebben SP, CDA, SP, CU, SGP en D66 een wijzigingsvoorstel op de begroting ingediend om ook deze bezuiniging te beperken. De partijen willen dit financieren uit de door Koenders opgehouden begrotingsteun voor Senegal. De SP uitte daar een maand geleden als eerste fors kritiek op.