Initiatiefwetsvoorstel SP, VVD en D66 schrapt verbod op godslastering

SP-Tweede Kamerlid Jan de Wit heeft vandaag samen met de VVD en D66 een initiatiefwetsvoorstel ingediend om het verbod op godslastering (artikel 147) uit de wet te schrappen. Zeer waarschijnlijk kan het initiatief rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer. "Ik vind niet dat iedereen maar beledigd moet kunnen worden, dat is niet de reden dat we het schrappen. Er is in de wet echter voldoende bescherming opgenomen tegen belediging en discriminatie, daar is artikel 147 niet bij nodig. De gelovige hoeft niet beter beschermd te worden dan de ongelovige."

De Wit hoopt dat met het wetsvoorstel de langslepende discussie over artikel 147 van het Wetboek van Strafrecht wordt beëindigd. Het veelbesproken verbod op godslastering is al sinds 1968 een slapende bepaling in de wet. Dit betekent dat het een wet is waarop vrijwel niemand veroordeeld kan worden. Immers, wie bepaalt of God beledigd is?

Na de moord op Theo van Gogh stelde toenmalig minister van Justitie Donner voor het verbod op smalende godslastering nieuw leven in te blazen. De Tweede Kamer wist dat toen te voorkomen. Een jaar geleden stelde minister Hirsch Ballin voor het verbod op godslastering te schrappen, maar het verbod op belediging in ruil daarvoor uit te breiden. Jan de Wit: “Er is geen uitbreiding van het verbod op belediging nodig. Dat smoort een breed maatschappelijk debat en perkt de vrijheid van meningsuiting onnodig in.”

Jan de Wit denkt dat een spoedige behandeling van zijn initiatiefwetsvoorstel in de Tweede Kamer mogelijk is. “Ook de PvdA heeft steeds gesteld dit voorstel te steunen en met de PvdA hebben we als initiatiefnemers een meerderheid in de Tweede Kamer. Een principieel onjuiste bepaling moet uit de wet verdwijnen, ook al heeft het artikel nauwelijks nog waarde in de praktijk. Het is daarom beter om het nu te schrappen.”