Herindelingsverkiezingen: SP komt in gemeenteraden Venlo en Zuidplas

De SP maakt haar entree in de gemeenteraden van Venlo en Zuidplas. Dat blijkt uit de eerste uitslagen van de herindelingsverkiezingen die woensdag in zes gemeenten werden gehouden. In Venlo behaalde de SP twee zetels, in Zuidplas één.

Nieuwkomer In de gemeente Zuidplas – waar de SGP, ChristenUnie en VVD traditioneel goed scoren – was de SP voor het eerst van de partij. SP-lijsttrekker Evert Knoester bemachtigde daar een zetel in de gemeenteraad. In het verkiezingsgeweld in Venlo, waar de VVD een monsterscore behaalde, komen er twee SP’ers in de raad.

Consolidatie In Horst aan de Maas behield de SP haar vijf zetels (19,1% van de stemmen), ondanks de komst van twee nieuwe partijen in de gemeenteraad. In het dorp Grubbenvorst werd de SP op afstand de grootste partij. Ook in het CDA-bolwerk Venray behield de SP hetzelfde aantal zetels.

Oldambt In de fusiegemeente Oldambt in Groningen deed de SP goede zaken. De partij groeit van zeven naar tien procent van de stemmen, goed voor drie zetels.

Definitieve uitslagen

Horst aan de Maas - 5 zetels Oldambt - 3 zetels Venlo - 2 zetels Venray - 2 zetels Zuidplas - 1 zetel