eindelijk harde aanpak van opslag brandgevaarlijke stoffen

Minister Cramer (Ruimte en Milieu) geeft provincies en gemeenten tot de zomer 2010 om de brandveiligheid bij de opslag van gevaarlijke stoffen op orde te brengen. Ze kiest nu een veel hardere aanpak om een eind te maken aan deze slepende kwestie; door man en paard te noemen en de regelgeving aan te scherpen. Ze neemt daarmee het advies over van SP Tweede Kamerlid Remi Poppe. Eerder noemde ik de minister de zwakste minister van Milieu ooit. Wellicht is ze daar zo van geschrokken dat ze dit nu voortvarend op pakt'.

Tijdens een overleg stelde Poppe de brandbeveiliging van opslag gevaarlijke stoffen ter discussie: "Daar ben ik sinds februari 1996 de brand bij CMI Rotterdam mee bezig. Een volkswijk ontsnapte toen aan een ramp. Chemicalin calciumhypochloriet en brandbare handelsproducten lagen in een loods. Ik stelde toen al voor om opslag van gevaarlijke stoffen alleen in aparte ruimten toe te staan, en scherpere normen en handhaving in te stellen. Nu in 2009 blijkt uit VROM onderzoek, zijn de milieuvergunningen nog steeds niet op een adequaat niveau. Er zijn nu wel scherpere normen, maar vergunningen en de handhaving zijn nog steeds ver onder de maat. Dat is schrikken.

De VROM-Inspectie gaat nu formele verzoeken tot actualisatie van de milieuvergunning en handhaving bij de bevoegde gezagen indienen. En jawel er is overleg met partijen (IPO,VNG) om tot verbetering te komen. Wat een slappe hap na 13 jaar.

Ik verzoek de minister ondeugdelijke vergunningen in te trekken, overtredingen onmiddellijk te beboeten, en het falende bevoegde gezag onder curatele van de VROM Inspectie te stellen. En de richtlijnen zo aan te scherpen dat gevaarlijke stoffen niet meer onder een dak met andere handelsproducten mogen worden opgeslagen."

De minister haalde tijdens de vergadering bakzeil en zegde toe de gemeenten en provincies hard aan te pakken.

Poppe: 'Kijk, en zo hoort dat. Zo wordt je een sterke minister'.