Agnes on tour: Op stap met de wijkagent in Maastricht

Uit het politieonderzoek van de SP onder 10.000 agenten blijkt dat er veel waarde wordt gehecht aan de wijkagent en wijkgericht werken. De politie moet geworteld zijn in een wijk, moet de mensen kennen en weet hebben van de problemen die er spelen. En misschien nog belangrijker: de mensen moeten de wijkagent kennen. Begin november was ik te gast bij de wijkagent van Blauw Dorp, een wijk in Maastricht.

Henny Dresens is 30 jaar en werkt al 8 jaar als wijkagent. Vanaf 2005 heeft hij de wijk Blauw Dorp onder zijn hoede: 2 dagen per week is hij in de wijkagent voor deze wijk. Henny: “Het liefst zou ik hier alle dagen in de week werkzaam zijn. Doordat ons korps te maken heeft met openstaande vacatures, kom ik hier niet aan toe. Maar ik probeer wel zoveel mogelijk mijn gezicht in de wijk te laten zien.”

Dat hij de wijk kent, blijkt al snel. Zodra we met de politieauto de wijk binnen rijden, weet Henny mij van alles te vertellen over de wijk. Waar drugs wordt gehandeld, waar vermoedelijk een hennepkwekerij zit en waar de jongeren zoal rondhangen ’s avonds. Maar ook de mensen op straat kent hij. Feilloos weet hij aan te wijzen wie wel eens met de politie in aanraking is geweest en wat hij of zij heeft gedaan.

"Mensen weten dat ik er ben voor hen. Hierdoor is het vertrouwen de afgelopen jaren gegroeid."

De mensen kennen Henny ook goed. Iedereen zwaait naar hem en regelmatig stoppen we voor een praatje. Zo hoort Henny van alles over de wijk, de bewoners en wat er allemaal gebeurt. Henny: "Toen ik in het begin in deze wijk kwam, werd ik toch een beetje als de vijand gezien. Dat is nu niet meer. Mensen weten dat ik er ben voor hen en dat ze me aan kunnen spreken over problemen. Hierdoor is het vertrouwen de afgelopen jaren gegroeid."

Dat vertrouwen is van wezenlijk belang voor een wijkagent en er wordt van alles gedaan om dit vertrouwen op te bouwen. Zo houdt Henny een keer in de twee weken een spreekuur in het wijkhuis. Bewust daar, omdat de drempel om binnen te komen dan niet te hoog is. Mensen stappen makkelijker een wijkhuis binnen, dan een politiebureau. En zijn telefoonnummer en e-mailadres is bij iedereen bekend. Zo weten ze hem dus altijd te vinden.

Tijdens de rit door de wijk blijkt al snel dat veel problemen te maken hebben met drugs. Maastricht grenst aan Duitsland en België en kent veel drugstoeristen. In de wijk wordt vaak gehandeld en dat levert veel overlast op. Met enige regelmaat wordt in de wijk een hennepkwekerij opgerold. Ook worden drugspanden -waar veel gehandeld wordt- gesloten. Henny: "Zodra we klachten krijgen dat er veel nachtelijk bezoek in een pand plaatsvindt, gaan we daar naar toe. Dat werkt vaak al preventief. Ze weten dat ze in de gaten worden gehouden. Als de drugsactiviteiten toch doorgaan, gaan we snel over tot het sluiten van die panden en arresteren we de dealers. Zo proberen we de overlast voor de buurt binnen de perken te houden."

Een wijkagent heeft ook een belangrijke sociale functie in een wijk. Hij spreekt mensen aan op hun gedrag, beantwoord allerlei vragen of helpt bij een probleem. Dat blijkt al snel als we bij een mevrouw naar binnen gaan die problemen heeft met haar dochter. Zij weet niet goed wat ze er mee aanmoet en Henny spreekt met mevrouw af dat hij ook eens gaat praten met haar dochter. En hij geeft haar tips waar ze met haar problemen naar toe kan.

Voor mij is dit opnieuw en bevestiging hoe belangrijk een wijkagent voor de mensen in de buurt is. Hij staat dicht bij de mensen en heeft het vertrouwen van die mensen. Tegelijk is hij de oren en ogen van de politieorganisatie. Zo kan de politie als het moet snel en eventueel zelfs preventief optreden. Zij besparen de politie op die manier een hoop werk. Daarom is het zo belangrijk dat de wijkagent overal in Nederland wordt ingezet, en vooral ook de tijd krijgt om zijn werk als wijkagent uit te voeren. Helaas zien we met de bezuinigingen van de minister dat de wijkagent veel ingezet wordt om de roosters van de nooddiensten te vullen. Een reden te meer om deze bezuinigingen snel van tafel te krijgen!