'Zeeuwen betalen prijs voor Antwerpse rederijbelangen'

SP-Kamerlid Hugo Polderman vindt het onbegrijpelijk dat het kabinet alsnog heeft besloten om de Hedwigepolder onder water te zetten voor de verdieping van de Westerschelde. Polderman: “Het kabinet laat de Zeeuwen de prijs betalen voor de Antwerpse rederijbelangen.”

80% van de Zeeuwen en een ruime meerderheid van de Tweede Kamer is tegen het opofferen van de Hedwigepolder. Nu het kabinet de Kamer buitenspel wil zetten, wil Polderman hierover opheldering. “Ik wil hierover volgende week een debat met premier Balkenende. Zijn partijgenoten van het CDA in de Kamer waren steeds faliekant tegen de ontpoldering. Ik ga er vanuit dat zij hun poot stijf houden en samen met de SP dit plan tegen houden.”

Door de verdieping van de Westerschelde gaat veel natuur verloren. Volgens Polderman is dit verlies echter niet te compenseren door een polder onder water te zetten. “Een namaak-schorrengebied in een landbouwpolder kan de schade aan de natuur door de verdiepingen niet herstellen.”

De SP vindt de verdieping van de Westerschelde overigens onnodig. Polderman: “Het allergrootste containerschip ter wereld is een paar maanden geleden zonder problemen de Antwerpse haven ingevaren. De enige beperking voor deze oceaanreuzen is het feit dat zij na een tocht van een paar weken een aantal uren moeten wachten tot het hoogwater is.”