“Werknemers en MKB niet blootstellen aan te veel koopzondagen”

“Extra koopzondagen zijn nadelig voor de middenstand. Ze leiden nauwelijks tot meer omzet, maar de winkelier moet wel vaker in zijn winkel staan om hetzelfde te verdienen.” Dat zegt SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen bij de behandeling van haar initiatiefwet voor vermindering van het aantal koopzondagen in Nederland. Volgens haar leggen kleine winkeliers het op deze manier af tegen de grote winkelketens.

Gemeenten mogen op dit moment 12 koopzondagen per jaar houden. Ze mogen extra koopzondagen toestaan in toeristische gebieden. Dat is de zogenaamde toerismebepaling. Deze toerismebepaling wordt te pas en te onpas toegepast. Zo wil de gemeente Amsterdam onbeperkt koopzondagen toestaan in de hele gemeente. Dus ook in buitenwijken als Buitenveldert en Osdorp, waar nooit een toerist komt.

De Tweede Kamer debatteerde dinsdag over het initiatiefwetsvoorstel van de SP en SGP om misbruik van de toerismebepaling tegen te gaan en het aantal koopzondagen in te perken. Ook het kabinet wil het aantal koopzondagen aan banden leggen maar dit voorstel zet volgens Gesthuizen geen zoden aan de dijk. “Het kabinet doet net alsof de winkels in principe op zondag gesloten moeten zijn, maar als een gemeente in de praktijk zijn winkels open wil houden op alle zondagen, dan zijn daarvoor heel veel mogelijkheden.”

Op initiatief van de vakbonden is onlangs de actie winkelrust gestart. Daar hebben al meer dan 40.000 mensen hun handtekening tegen de extra koopzondagen gezet. De petitie is nog steeds te tekenen.