'Verhoging wijnaccijns te bezopen voor woorden'

“Het is zogezegd te bezopen voor woorden. Iedereen die een glaasje wijn drinkt, moet extra gaan betalen zodat mensen die miljoenen erven daar minder belasting over hoeven te betalen.” Dat stelt SP-Kamerlid Farshad Bashir nu de coalitiepartijen onder andere de wijnaccijns willen verhogen om het gat van 7 miljoen euro te dekken die de nieuwe successiewet slaat in de rijksbegroting.

De coalitiepartijen hebben net als de SP een aantal voorstellen ingediend om zieke of gehandicapte kinderen, ouders en stiefkinderen een grotere vrijstelling van de successiebelasting te geven. De coalitiepartijen willen echter de gederfde belastinggelden terughalen bij drinkers van wijn en andere aanverwante producten. Bashir: “Ik wil dat de belastingverlaging op miljoenenerfenissen niet doorgaat. Dat lijkt me veel eerlijker dan de genieter van een glaasje wijn extra te beprijzen.”

Bashir is sowieso niet tevreden met de nieuwe successiewet. Deze levert verhoudingsgewijs weinig op voor de gewone man met een kleine erfenis. Wie wel profiteren, zijn de mensen met grote miljoenen erfenissen. In sommige gevallen krijgen ze een belastingverlaging van 28%. De SP heeft al eerder voorgesteld om iedereen een vrijstelling van 60.000 euro te geven in plaats van bijna alleen de belasting voor miljoenenerfenissen te verlagen. Nu is de vrijstelling 19.000 euro.

Betrokken SP'ers