Stop declaraties van privévluchten door Oranjes

SP-Kamerlid Ronald van Raak wil het vastgoedproject van kroonprins Willem-Alexander in Mozambique stopzetten. Dit zei hij tijdens het debat over het Koninklijk Huis. Ook pleitte hij voor het bevriezen van de toelagen van de Oranjes, en het stopzetten van vergoedingen voor privevluchten. Van Raak: “Nederland moet de broekriem aanhalen. Studenten, ouders en ouderen zien hoe toelagen bevroren worden, maar de toelagen voor de leden van het Koninklijk Huis gaan gewoon omhoog. Dat is niet solidair.”

Van Raak pleitte in het debat ervoor dat de premier weer de regie neemt over het Koningshuis. “Er was te veel gedoe, over privévliegkosten en het privéschip, er is te veel gedoe, over dubieuze vastgoedhandel en belastingconstructies, en als we zo door gaan blijft het gedoe. De premier moet dit voorkomen.”

De leden van het Koninklijk huis mogen tot nu toe privévluchten declareren, Dit kost de belastingbetaler 610.000 euro. Van Raak: “Wie moet vliegen voor het werk, moet dat kunnen declareren. Maar niemand mag privé declareren, ook de Oranjes niet.”

Van Raak pleitte in het debat voor een fundamenteel debat over de monarchie. Hij vroeg de premier om een toekomstvisie waar hij ingaat op de mogelijkheid van een symbolisch of ceremonieel koningschap. “De SP vindt eigenlijk dat in een democratie het staatshoofd moet worden gekozen, maar de overgrote meerderheid van de bevolking wil het Koninklijk Huis graag behouden. Daarom moeten we kijken hoe we dit kunnen moderniseren, wellicht zoals de Zweden dit hebben gedaan.”

Zie ook het debat tussen Ronald van Raak en Ed Anker (CU) over de kosten van het Koninklijk Huis bij Pauw en Witteman