Liberalisering post zorgt voor 19e eeuwse arbeidsverhoudingen

De liberalisering van de postmarkt leidt tot arbeidsverhoudingen die lijken op het begin van de vorige eeuw. Dit zegt SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen in reactie op het bericht dat postbodes bij TNT moeten kiezen tussen salaris inleveren of een ontslagregen bij het postbedrijf. Gesthuizen: “Dat is een valse keuze. TNT degradeert de postwerkers van mens tot kostenpost. Postwerkers hebben klachten dat ze eruit worden gepest en uren niet betaald krijgen. En dat terwijl de mensen het bedrijf maken.”

Een onderzoek in opdracht van de vakbonden zou onvoldoende alternatieven voor een grootschalige reorganisatie hebben opgeleverd. De postbodes moeten nu in een vakbondsreferendum kiezen: salaris inleveren of baan kwijt.

Gesthuizen: “In verschillende vestigingen is het personeel in actie gekomen. Die acties bleken succes te hebben. Zo is in Zaltbommel een werkonderbreking geweest tegen het niet uitbetalen van uren. Alle uren zijn vervolgens uitbetaald. In Rotterdam moesten postwerkers met te weinig mensen werken. Daardoor was de werkdruk te hoog en bleef post staan. Onder een stakingsdreiging is de werktijdenregeling aangepast. Ook in Heerlen is een succesvolle staking geweest tegen het niet uitbetalen van uren.”

Volgens TNT leidt de liberalisering van de postmarkt ertoe dat er straks geen fulltime postbodes meer zijn. Volgens Gesthuizen zit hier een kern van waarheid in, omdat het Kabinet oogluikend toestaat dat postwerkers parttime en onder het minimumloon werken bij de nieuw toegetreden postpiraten als Sandd en Netwerk VSP. “Maar het komt TNT allemaal wel erg goed uit. Het is een mooi argument om van volwaardige banen pulpbanen te maken. De winst wordt zo flink opgekrikt over de ruggen van de postwerkers. Dit lijken wel 19e eeuwse arbeidsverhoudingen. Mensen worden als grofvuil langs de kant gezet. En dat allemaal onder de vlag van liberalisering.”