Erkenning gevraagd voor houtsnipperketel

SP-Kamerlid Paulus Jansen heeft samen met Jan Boelhouwer (PvdA) aan minister Van der Laan gevraagd waarom houtsnippergestookte HR-ketels niet als energiezuinig worden aangemerkt. Paulus Jansen: “Houtsnipperketels hebben een hoog rendement en zijn niet van aardgas afhankelijk, daarom zouden ze ook als energiezuinig in het energielabel en in de Energieprestatiecoëfficiënt moeten worden meegenomen.”

Paulus Jansen: “Iedereen kent de hoogrendement-cv-ketel. Die brandt gewoonlijk op aardgas. Maar in Scandinavië, Duitsland en de Alpenlanden zijn er ook HR-ketels ontwikkeld die met houtsnippers gestookt worden.” Woningstichting Patrimonium uit Veenendaal wil deze biomassaketels toepassen bij een nieuwbouwproject, maar de Nederlandse regels voor energiezuinig bouwen kennen zo’n ketel niet. Dus wordt de HR-hout-ketel niet meegeteld voor het energielabel en de EPC-berekening, de maateenheid voor energiezuinigheid.

Voor de corporatie betekent dit een extra drempel om deze duurzame techniek toe te passen. Samen met Jan Boelhouwer (PvdA) heeft Paulus Jansen hierover vragen gesteld aan minister Van der Laan. Jansen wil dat de minister bij de bouwregelgeving sneller inspeelt op nieuwe energiezuinige technieken.