'Zet kadaster in tegen grondspeculatie'

SP-Kamerlid Hans van Leeuwen wil dat minister Cramer van Ruimtelijke Ordening hard op gaat treden tegen grondspeculanten. Van Leeuwen stelde woensdag in een Kamerdebat voor om het Kadaster daarin een grote rol te laten spelen. "Het Kadaster houdt alle grondverkopen bij, waardoor het dus goed zicht heeft op dubieuze transacties."

De prijs van grond loopt sterk op als een gemeente de bestemming van de grond wijzigt, bijvoorbeeld van agrarische grond naar grond voor woningbouw. Van Leeuwen: “Grondspeculanten spelen hierop in. Tot nu toe is dit niet verboden. Het kost ons echter wel jaarlijks een kleine miljard euro aan belastinggeld. Dat gaat nu in de zakken van een paar slimme jongens, terwijl we het als gemeenschap veel nuttiger kunnen besteden, bijvoorbeeld aan het opknappen van wijken.”

Volgens van Leeuwen kan het Kadaster helpen om de prijsopdrijving tegen te gaan. “Om te beginnen kunnen ze de minister tonen hoeveel dubieuze grondverkopen er worden gedaan en hoe de speculanten al veel strategische posities hebben vergaard. Dat is hard nodig, want de minister ontkent nog altijd de ernst en omvang van het probleem."