De SP feliciteert de omwonenden van accuverwerker Metal Blanc

SP Tweede Kamerlid Remi Poppe feliciteert de omwonenden van accuverwerker Metal Blanc in Noord Frankrijk. Het bedrijf is verantwoordelijk gesteld voor het vervuilen van het milieu en het in gevaar brengen van levens van derden met het verwerken van loodaccu’s, ondere afkomstig uit Nederland. Gisteren besliste het Franse hof van Cassatie in Parijs dat Metal Blanc 6 families een schadevergoeding moet uitkeren voor geleden schade. Daarmee komt een einde aan 12 jaar procederen. ‘Schandalig dat het zo lang moet duren’, zegt Poppe. ‘Hulde voor de doorzetters. Dit is een belangrijke doorbraak voor de families maar ook voor de aanpak van dit soort wantoestanden’.

Metal Blanc verwerkt op zeer ondeugdelijke wijze loodaccu’s waardoor schadelijke stoffen in de omgeving terecht komen. De SP vraagt hier al sinds 1999 met regelmaat aandacht voor in de Kamer. Altijd hebben de opeenvolgende ministers en staatssecretarissen zich verscholen achter de Franse vergunningverleners. Dat konden ze veilig doen onder de dekmantel van de EVOA-richtlijn. Die richtlijn stelt dat de lidstaten zelf verantwoordelijk zijn voor vergunning aan verwerkingsbedrijven. Als Frankrijk zegt dat het bij Metal Blanc wel goed zit kan de Nederlandse regering dar niets meer tegen inbrengen. Poppe is drie keer ter plaastse geweest en heeft zelf geconstateerd dat het er niet deugd. De wijde omgeving is vervuild met zware metalen. De foto's en bewijsstukken die hij aanleverde bij de minister konden haar niet in beweging krijgen.

Met deze uitspraak van het Franse Hof van Cassatie kan de huidige minister van Milieu er niet meer om heen dat de verwerking van onze loodaccu’s door Metal Blanc niet deugd. ‘Daarmee is ook direct het manco van de EVOA-richtlijn aangetoond’, zegt Poppe:’Ik vraag de minister om te voorkomen dat er nog Nederlandse loodaccu’s bij dit bedrijf en andere vergelijkbare bedrijven worden gedumpt’.