Polderman: ‘Westerschelde niet uitdiepen’

SP-Kamerlid Hugo Polderman vindt dat de afspraken met Vlaanderen over het uitdiepen van de Westerschelde in de prullenbak kunnen. Dit zei hij donderdagavond tijdens een debat met minister-president Balkenende over de verdieping van de Westerschelde.

Volgens Polderman is de verdieping van de Westerschelde niet nodig. “Het allergrootste containerschip ter wereld is een paar maanden geleden zonder problemen de Antwerpse haven ingevaren. De enige beperking voor deze oceaanreuzen is het feit dat zij na een tocht van een paar weken een aantal uren moeten wachten tot het hoogwater is.”

“Wiens belang dienen wij hier eigenlijk? Niet het ecologische waardevolle slib, maar de winstbelangen van de Antwerpse reders en havenbaronnen”, aldus Polderman, die vindt dat het kabinet met de Vlamingen om de tafel moet om de samenwerking tussen de havens van Rotterdam, Amsterdam Antwerpen en Zeebrugge te bevorderen.

Het onder water zetten van de Hedwigepolder is volgens het SP-Kamerlid geen compensatie van de natuurschade die door de verdieping optreedt. “De ontpoldering wordt ‘natuurherstel’ genoemd. Het is echter helemaal geen herstel, het is compensatie. Als ik onherstelbare schade toebreng aan de fundamenten van het huis van mijn buurman, kan ik ter compensatie toch niet aankomen met het bouwen van een schuurtje bij mijn andere buurman?”