Marijnissen opent tentoonstelling cartoonist Kees Willemen

Onder de noemer 'Een rebelse dorpstekenaar' is vanaf 10 september het werk van cartoonist Kees Willemen te zien in het Persmuseum in Amsterdam. Voor de gelegenheid werd Jan Marijnissen gevraagd om de tentoonstelling te openen. Marijnissen: "Ik heb zoveel bewondering voor het beroep van cartoonist. Met één treffende plaat kun je de wereld veranderen. Kees Willemen behoort voor mij tot de groten van Nederland. Zijn inspiratie en zijn drijfveren leiden altijd tot treffende cartoons, soms met een lach, soms met een traan."

Tekenaar Kees Willemen (1943) verbeeldt al vijftig jaar op scherpzinnige wijze het politieke leven en het universitaire milieu in Nederland. Tijdens zijn studententijd in de jaren zestig in Nijmegen, waar de linkse studentenbeweging een steeds belangrijkere rol speelt, neemt Willemen het vak van politiek tekenaar op en maakt talloze prenten voor het Nijmeegs Universiteitsblad (NUB). Vanaf 1971 is hij als vaste politiek tekenaar verbonden aan de Universiteitskrant Groningen (UK), waar hij ook nu nog bijdragen aan levert.

SP-leden krijgen op vertoon van hun lidmaatschapskaart toegang voor 1 euro. Kijk in de Tribune van september voor de bon!

Het oeuvre van Willemen bestaat inmiddels uit een kleine 15.000 tekeningen, vervaardigd voor diverse universiteitsbladen en uiteenlopende kranten als De Waarheid, Trouw en het Nieuwsblad van het Noorden. Daarnaast wordt aandacht besteedt aan de tekeningen die Willemen de laatste jaren vervaardigde voor de SP-website en de Tribune.

Meer informatie over de tentoonstelling en openingstijden zijn te vinden op de site van het Persmuseum.