Leijten: 'Verslavingsinstelling Winnersway moet dicht'

De verslavingsinstelling Winnersway in Leiden moet worden gesloten. Dat is dinsdag de inzet van SP-Kamerlid Renske Leijten bij het Kamerdebat waarin de rapporten van de Inspectie voor de Gezondheidszorg en het zorgkantoor in de regio Leiden worden besproken. In de rapporten wordt geconcludeerd dat de zorg aan de bewoners, de financiële administratie en de bestuurlijke organisatie niet op orde zijn. Leijten: “Hoeveel meer redenen moeten er zijn om de tent te sluiten?”

Het SP-Kamerlid wil dat naast de al afgekondigde opnamestop, ook herplaatsingen in andere instellingen worden geregeld voor de bewoners. “Een sterfhuisconstructie dus. De instelling per direct sluiten is onmogelijk en onmenselijk, maar het moet wel zo snel mogelijk over zijn. We mogen geen mensen meer blootstellen aan deze organisatie.”

Winnersway kwam eind maart in het nieuws omdat oud medewerkers de noodklok luidden over de zorg. Verslaafden en oud-verslaafden zouden niet goed verzorgd worden, door ongekwalificeerd personeel. Ook zouden ze moeten werken zonder inkomen en als behandeling werden er kerkdiensten aangeboden. Uit de verschillende rapporten blijkt dat dit beeld klopt. Leijten: “Staatssecretaris Bussemaker zei in april tijdens een Kamerdebat hierover dat ze het ernstig vond als het allemaal waar was. Nu blijkt dat het klopt, dus moet Bussemaker voorkomen dat meer mensen slachtoffer worden van deze organisatie.”

Betrokken SP'ers