Corporatiedirecteuren cashen met fusies

SP-Tweede Kamerlid Paulus Jansen wil dat de arbeidsvoorwaarden van corporatiebestuurders weer geregeld gaan worden in de CAO-woningcorporaties: “Sinds de arbeidsvoorwaarden in 2001 uit de CAO gehaald zijn is het grote zakkenvullen begonnen, zowel op het punt van de vaste vergoedingen als bij de bonussen, pensioenstortingen en afvloeiingsregelingen.”

De NRC bericht vandaag dat bij acht fusies minstens vier miljoen euro aan gouden handdrukken is betaald. Bij vier fusies kregen de bestuurders een aanvulling op hun pensioen. Jansen vreest dat de huurders voor deze torenhoge beloningen mogen opdraaien. Daarnaast heeft de SP grote twijfels bij het nut van corporaties fusies die leiden tot megacorporaties. Paulus Jansen: “Uit onderzoek blijkt dat kleine corporaties het beter doen dan de grote. De noodzaak van fusies moet beter worden getoetst.”

Jansen heeft een debat met minister Van der Laan aangevraagd over de beloningen van de corporatietop.