Van Dijk: 'Extra geld voor extra studenten'

Minister Plasterk (Onderwijs) moet universiteiten en hogescholen sneller financieel tegemoet komen als zij veel nieuwe studenten krijgen. Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk in reactie op het bericht dat het aantal studenten aan universiteiten komend jaar met 25 procent toeneemt. In het HBO gaat het om een groei van 18 procent. Van Dijk: “Bijzondere omstandigheden vergen bijzondere maatregelen. Niets doen betekent een studiejaar met overvolle collegezalen en een gebrekkige begeleiding."

Het is nog onduidelijk hoeveel extra studenten er precies komen, maar dat het aantal zal groeien staat vast. Door de economische crisis en de groeiende werkloosheid kiezen jongeren eerder voor (het voortzetten van) een opleiding. Van Dijk wil daarom dat Plasterk sneller met extra budget komt, omdat de financiering normaliter wordt gebaseerd op het aantal studenten van twee jaar eerder. “In oktober weten we precies hoeveel extra studenten er zijn, dan kan Plasterk het budget daarop aanpassen. Doet hij dat niet, dan worden studenten en docenten aan hun lot overgelaten.”

De vereniging van universiteiten (VSNU) heeft al gezegd dat 11.000 extra studenten voor financiële en organisatorische problemen zorgen. Van Dijk: “Het is aan Plasterk om hier adequaat op te reageren. De gebruikelijke systematiek moet dus aangepast worden. Uitstekend hoger onderwijs is van groot belang, zeker in tijden van crisis. Meer hoger opgeleide mensen zorgen namelijk voor meer innovatie en minder werkloosheid. Daarnaast levert beter onderwijs ook betere studenten op. De investering verdient zichzelf op termijn dus terug."