Roemer: Staat moet Connexxion terug kopen

SP-Kamerlid Emile Roemer wil dat de Nederlande Staat busvervoerder Connexxion terugkoopt van het Franse Transdev. Hij wil hiermee het openbaar vervoer terug pakken en daarmee de neergaande kwaliteit van het busvervoer een halt toeroepen. Roemer: “Nu Transdev graag van Connexxion af wil, ligt hier een grote kans om te komen tot een Nederlandse Bus Maatschappij die zorg gaat dragen voor goed busvervoer in het hele land.”

In 2007 verkocht de Nederlandse staat tweederde van Connexxion voor een bedrag van 219 miljoen euro aan het Franse staatsbedrijf Transdev. De regering had er vertrouwen in dat er voldoende concurrentie was op de Nederlandse busmarkt om geen eigen busbedrijf meer nodig te hebben. Transdev lijkt zich verslikt te hebben in Connexxion en wil graag van het bedrijf af. Roemer: “Het Franse bedrijf Veolia heeft zich al gemeld om Connexxion over te kopen. Als dit daadwerkelijk gebeurt, zitten we met een monopolie van Veolia en Arriva in Nederland. We kunnen dus concluderen dat de marktwerking in het busvervoer in Nederland volledig is mislukt.”

Het fiasco van de marktwerking bij het busvervoer blijkt ook uit de hoge kosten van het aanbesteden, de verslechterende kwaliteit van de bussen, de inefficiëntie bij de aankoop van nieuw materieel en de gebrekkige zeggenschap van personeel en reizigers op het vervoer. Volgens Roemer moet de overheid lessen trekken uit zowel de ervaringen uit het verleden met de logge busbedrijven in handen van de overheid als uit de huidige praktijk. “Het verleden en heden leren ons dat openbaar vervoer zonder goede publieke zeggenschap niet werkt. Reizigers, personeel en overheid moeten het weer voor het zeggen krijgen, in plaats van duurbetaalde managers.”

Alle provincies hebben nu enkele concessies met busbedrijven voor regionale treindiensten en buslijnen. Deze concessies verlopen allemaal in de komende acht jaar. Met een kleine wetswijziging is het mogelijk om de provincies dan toestemming te geven om het vervoer te gunnen aan een eigen vervoerbedrijf. Roemer: “Van Connexxion maken we een Nederlandse Bus Maatschappij met een in elke provincie een eigen provinciale tak. Zo komt het openbaar vervoer in handen van de democratisch gekozen overheden.”

De Tweede Kamer debatteert dinsdag met staatssecretaris Huizinga over de marktwerking in het openbaar vervoer.