Langkamp wil opheldering over opstappen directeur adoptieorganisatie

Marianne Langkamp wil zo snel mogelijk opheldering over berichten dat Wereldkinderen, de grootste Nederlandse adoptieorganisatie, door het ministerie van Justitie wordt belet om onderzoek te doen naar de zorgvuldigheid van adopties in China. Het SP-Kamerlid wil meteen na het reces een debat met de verantwoordelijk minister Hirsch Ballin.

“Adoptie is een kwetsbaar proces. Adoptieorganisaties kunnen een belangrijke rol vervullen door onderzoek te doen naar de zorgvuldigheid van de gehele adoptieprocedure. Dat moet niet tegengehouden, maar juist aangemoedigd worden. De minister heeft heel wat uit te leggen, zeker als het waar is dat het belang van het kind ondergeschikt wordt gemaakt aan andere belangen, zoals de voorzitter van Wereldkinderen beweert”, aldus Langkamp.

Wereldkinderen bemiddelt onder andere bij adopties uit China en Ethiopië. In een uitzending van het actualiteitenprogramma Netwerk maakt de directeur van Wereldkinderen bekend op te stappen. De voormalig directeur Ina Hut zegt dat haar organisatie belemmerd wordt in pogingen de adopties zorgvuldig plaats te laten vinden en onderzoek te doen naar de correctheid van de adoptieprocedures. Langkamp: “Er is in het verleden al veel fout gegaan bij adopties. Kinderen bleken bijvoorbeeld gestolen van de ouders en verkocht door handelaren. Dat zijn steeds uiterst trieste kwesties en we moeten alles op alles zetten om dergelijke misstanden te voorkomen. Het is niet uit te leggen dat de minister organisaties die bemiddelen bij adopties niet steunt in pogingen om misstanden in het adoptieproces uit te sluiten.”

Langkamp heeft inmiddels Kamervragen gesteld en wil direct na het reces een debat met Hirsch Ballin. “Tot dusver heeft de minister steeds benadrukt dat de organisaties die bemiddelen bij adopties juist wel een onderzoeksplicht hebben. Misschien is de Kamer zelfs wel onjuist of onvolledig geïnformeerd. We moeten hier dus heel snel opheldering over hebben.”