Winstuitkering in de zorg is paard van Troje

"Het plan van het kabinet om winstuitkering voor zorginstellingen mogelijk te maken is gevaarlijk," aldus SP-Kamerlid Renske Leijten. “De zorg is geen markt. Het is een idioot plan dat bovendien moet verhullen dat het kabinet niet bereid is voldoende in de zorg te investeren."

Volgens Leijten laten eerdere ervaringen in de zorg zien dat met winstuitkeringen de kwaliteit en de toegankelijkheid worden bedreigd. “Bij de thuiszorg zorgde het winstoogmerk voor hebzucht aan de top, fraude, zelfverrijking en minder handen aan het bed. In Duitsland kennen we het beursgenoteerde Rhön Klinikum. Een private ziekenhuisketen die vooral bezuinigt op personeel door flexibele contracten en slechtere pensioenvoorzieningen. En in de VS laten onderzoeken zien dat ziekenhuizen met winstoogmerk slechtere zorg leveren dan ziekenhuizen zonder winstoogmerk.”

Dat het kabinet nog geen beslissing neemt over wanneer de winstuitkering van kracht moet worden, maakt volgens Leijten niet uit. “Beter is er gewoon vanaf te zien. Je gaat naar het ziekenhuis om beter te worden, niet om de kassen te spekken. Met winstuitkering in de zorg halen we het paard van Troje binnen. En we weten hoe het met Troje is afgelopen."