Van Raak laat zich de les niet lezen door premier Aruba

SP-Kamerlid Ronald van Raak trekt zich niets aan van de klachten die de Arubaanse premier Nelson Oduber heeft ingediend bij Kamervoorzitter Verbeet. Oduber is niet gediend van kritische opmerkingen van de SP’er.

Van Raak noemde Oduber onlangs tijdens het Vragenuurtje een onbetrouwbare bestuurder. Hij peinst er niet over zijn uitspraken terug te nemen: “Hij ís echt een onbetrouwbare bestuurder. Er is een intern rapport uitgelekt waar naar voren komt dat Oduber initiatieven om het bestuur op het eiland te verbeteren bewust saboteert. Dan moet je natuurlijk niet om de hete brij heen draaien, maar de confrontatie aangaan.”

De SP'er noemt de brief die Oduber vervolgens naar de voorzitter van de Tweede Kamer stuurde 'kinderachtig' en laat weten een net briefje terug te sturen. “Hierin zal ik hem zeggen dat ik verantwoording afleg aan de kiezers en niet aan hem.”

Het kabinet heeft een onderzoek aangekondigd naar wanbeleid en corruptie op Aruba. Oduber liet onlangs weten niet mee te willen werken met een onderzoek op het eiland. “Daarmee laadt hij alleen maar meer verdenkingen op zich,” concludeert Van Raak. “Dan moet hij vervolgens niet gaan zeuren dat hij vanuit Nederland kritisch wordt benaderd.”