Politiek zwijgt en verraadt postbodes

“11.000 mensen dreigen door een politieke keuze hun baan kwijt te raken, maar als ik daarover wil debatteren geeft geen enkele partij thuis. Dat vind ik verraad." Dit zegt SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen. Het Kamerlid wilde de laatste dag voor het reces een spoeddebat over de voornemens van TNT om 11.000 werknemers te ontslaan maar geen enkele partij bleek haar te steunen. Zij wil dat de mogelijkheid om postbezorgers middels stukloon te betalen wordt afgeschaft.

Vandaag werd bekend dat TNT Post de komende jaren 11.000 mensen wil gaan ontslaan, de grootste ontslagronde in Nederland sinds het sluiten van de mijnen in Limburg. Gesthuizen: “Dit is een direct gevolg van het besluit om de postmarkt te liberaliseren. Nu worden de gevolgen bekend en doet iedereen alsof hun neus bloedt. De Kamer laat de postbodes gewoon keihard vallen.”

De ontslagen zijn volgens TNT noodzakelijk, omdat hun postbodes moeten concurreren met de bezorgers van de nieuwe bedrijven. Die worden middels stukloon betaald wat vaak betekent dat ze nog onder het minimumloon hun rondes lopen. Gesthuizen: “Zo creëer je geen concurrentie, maar een slagveld, met 11.000 ontslagen tot gevolg. De Kamer moet ingrijpen en zorgen dat mensen niet onder het minimumloon worden betaald. Dat stukloon moet worden afgeschaft.”