Onderzoek SP: "Agenten willen meer politieposten in de buurt"

Het merendeel van de politieagenten kan zijn werk niet goed doen. Politici en de korpsleiding weten niet wat zich afspeelt op de werkvloer. Wijkagenten hebben onvoldoende tijd om in de buurt aanwezig te zijn en meer politieposten in de buurt zal volgens hen de veiligheid vergroten. Dit blijkt uit een tussenrapportage van de SP-enquête onder politieagenten, waar tot op heden ruim 8.500 agenten hebben deelgenomen. SP-fractievoorzitter Agnes Kant: “Het tekent de diepe kloof tussen de papieren werkelijkheid van het ministerie, en de echte werkelijkheid van de politieagenten. De bezuinigingen moeten van tafel en er moet geluisterd worden naar de mensen die het werk doen.”

// --> Bekijk de uitzending van NOVA waar Agnes Kant in debat gaat met Leon Kuijs, voorzitter van de Raad van Hoofdcommissarissen, over deze resultaten

Te weinig op straat Uit het onderzoek van de SP blijkt dat 71 procent van de wijkagenten vindt dat zij onvoldoende tijd heeft om in de buurt aanwezig te zijn. Inzet voor anderen diensten (zoals nooddiensten), bureaucratie en controledrift zijn hiervan de oorzaak. Twee op de drie agenten zegt dat kleinschalige politieposten de veiligheid in de buurt kunnen vergroten. Kant: “Mensen willen meer blauw op straat, maar helaas komt daar nog steeds weinig van terecht. Terwijl de oplossing voor de hand ligt: met minder formuliertjes en minder controle kunnen agenten vaker op straat zijn. Als dat ook nog via kleinschalige politieposten in de wijk gebeurt, waar de SP al lange tijd voor pleit, dan kunnen we de buurten echt veiliger maken.”

Bestuurders hebben geen idee Uit het onderzoek blijkt dat 91 procent van de politieagenten vindt dat politici beslissingen nemen zonder kennis te hebben van de problemen op de werkvloer. 67 procent zegt hetzelfde over de korpsleiding. Kant: “Dat ook minister Ter Horst geen idee heeft blijkt wel uit haar plannen om de komende jaren honderden miljoenen euro te bezuinigen. Dit leidt ongetwijfeld tot nog minder aanwezigheid van agenten op straat en in de buurten.”

Agent werkt graag bij de politie 66 procent van de agenten is positief tot zeer positief over het werken bij de politie, maar 60 procent heeft de afgelopen jaren minder plezier gekregen in het werk, tegenover 7 procent die meer plezier heeft gekregen. Maar liefst 38 procent van de agenten twijfelt of ze bij de politie blijven werken, of zegt dat ze niet lang meer bij de politie zullen blijven werken. Kant: “Ik ben blij dat de agenten nog graag bij de politie werken, maar het verminderende plezier is een ernstige waarschuwing. Het laat zien dat het werk onder druk staat en dat we moeten luisteren naar de agent zélf om te horen hoe het beter kan.”

Nieuwe computersystemen werken niet Agenten klagen massaal over het nieuwe computersysteem waarmee zij moeten werken. 91 procent van hen zegt dat de Basisvoorziening Handhaving (BVH, door agenten ook wel Bureaucratie voor Handhavers genoemd) niet goed werkt. Het systeem leidt tot veel bureaucratie en gegevens raken verloren. Ook twijfelen agenten aan de veiligheid van het systeem. Binnen de BVH worden bijvoorbeeld meldingen geregistreerd, aangiftes verwerkt en incidenten afgehandeld.

In september komt de SP met het eindverslag van dit onderzoek. Agenten is onder meer gevraagd naar de oorzaken van de toegenomen werkdruk en de toegenomen bureaucratie, de arbeidsvoorwaarden en het hoogte van het salaris, de agressie tegen agenten en de samenwerking met hulpverleners, de prestatiecontracten (het afrekenen van agenten op het aantal bonnen dat zij uitdelen), de maatschappelijke problemen die agenten op straat het meeste tegenkomen en hun waardering van het politiebeleid. Deze enquête maakt onderdeel uit van een groot aantal onderzoek die de SP op dit moment doet, onder meer in het onderwijs, de zorg, het openbaar vervoer, het gevangeniswezen en de binnenscheepvaart.