Klink moet ziekenhuiszorg in Groningen garanderen

Nu de Ommelander Ziekenhuisgroep de afdelingen gynaecologie en kindergeneeskunde in het ziekenhuis in Delfzijl wil sluiten, moet minister Klink de ziekenhuiszorg in Oost en Noord-Groningen garanderen. Dat stelt SP-Kamerlid Renske Leijten. “Een afdeling verloskunde is essentieel voor een ziekenhuis. Daardoor kunnen moeders die thuis bevallen, tenminste snel naar een ziekenhuis als er iets mis gaat. Zonder een ziekenhuis met verloskunde in de buurt komt het thuis bevallen voor een groot deel van de provincie Groningen in gevaar."

Vorig jaar antwoordde minister Klink op Kamervragen van de SP dat hij vindt dat er in Delfzijl een ziekenhuis hoort te zijn. “De afdelingen verloskunde en kindergeneeskunde worden gesloten. Dit lijkt erg op een sterfhuisconstructie. Ik vraag me af wat de volgende afdeling is die het ziekenhuis ‘wel kan missen’ ”, aldus Leijten.

De reden dat de afdelingen worden gesloten is de mislukte zoektocht naar personeel. Leijten: “Alle reden dus om af te stappen van de beperkte opleidingsplekken voor geneeskunde. Het tekort aan gynaecologen gaat veel meer delen van Nederland treffen als er nu niet ingegrepen wordt.”