Kamer steunt SP voorstel aanpak topinkomens in de sociale zekerheid

De Tweede Kamer steunt het voorstel van SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut om een einde te maken aan de topsalarissen in de sociale zekerheid. De beloningen van de raden van bestuur van de SVB, het UWV en het CWI moeten nu zo snel mogelijk in overeenstemming worden gebracht met de voor hen geldende wettelijke normen, onder het salaris van de minister-president.

Uit een inventarisatie van de SP bleek dat een meerderheid van de raden van bestuur van deze uitvoeringsorganisaties in 2008 meer verdienden dan de minister-president. Karabulut: “Donner liet eerder deze week nog weten dat er met de inkomens van de Raden van Bestuur niets aan de hand is. Gelukkig is de Tweede Kamer dat niet met hem eens. Minister Donner moet nu heel snel een einde maken aan deze buitenproportionele beloningen.”

Het voorstel van de SP om de teveel ontvangen beloningen terug te vorderen kreeg geen steun in de Tweede Kamer.