Gesthuizen: TNT huilt krokodillentranen

“De top van TNT meet zichzelf een slachtofferrol aan, om zodoende het ontslag van de postbodes te rechtvaardigen,” dat zegt SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen in reactie op de kwartaalcijfers van TNT.

TNT bracht afgelopen maandag in een goed geregisseerde show de kwartaalcijfers naar buiten. Een nettowinst van 81 miljoen euro. Een omzet van 2,5 miljard euro. Beide minder dan verleden jaar. Volgens Peter Bakker, voorzitter van de Raad van Bestuur van TNT, zijn de winst- en omzetdaling te wijten aan omstandigheden van buiten. Met name internet en email zouden ervoor zorgen dat er minder post wordt bezorgd. Daarom zijn drastische bezuinigingen nodig. “Onzin,” aldus Sharon Gesthuizen. “Uit onderzoek van het ministerie van Economische Zaken blijkt dat het postvolume helemaal niet zo snel daalt als TNT ons wil doen geloven. Integendeel: het volume is over de periode 2001-2006 stabiel gebleven. TNT wil de geesten rijp maken voor de ontslaggolf die het bedrijf wil doorvoeren.”

De juiste verklaring voor de omzetdaling bij TNT is dat zij marktaandeel verliezen aan de concurrenten Sandd en Selekt Mail en TNT-dochter Netwerk VSP. Bij deze nieuwkomers werken postbezorgers met stukloon en zitten daarmee onder het minimumloon. Van pensioenopbouw, ontslagbescherming of doorbetaling bij ziekte is geen sprake. Gesthuizen: “Dat TNT niet op kan tegen concurrenten die onder het minimumloon betalen, snap ik. Maar tegen deze vorm van uitbuiting zou TNT bezwaar moeten maken bij de Haagse politiek. Maar dat doen ze niet, omdat ze er zelf net zo hard aan mee doen via Netwerk VSP. Daaruit kan ik maar één conclusie trekken, TNT huilt krokodillentranen.”

Volgens Gesthuizen werpt TNT met de presentatie van de cijfers een rookgordijn op. "De reorganisatie is een strategische keuze van de directie. Dat bedrijven zichzelf vernieuwen, is prima. Maar dan ga je wel op een fatsoenlijke manier met je personeel om. Nu probeert TNT de mensen bang te maken, zodat ze drastische bezuinigingen accepteren. De directie doet ondertussen alsof ze er allemaal niets aan kan doen. Dat is klinkklare onzin!"

Gesthuizen blijft in de Tweede Kamer pleiten voor een wettelijk minimumloon voor postbezorgers. Gesthuizen: “Dit is een direct gevolg van het besluit om de postmarkt te liberaliseren. Nu worden de gevolgen bekend en doen alle partijen of hun neus bloedt. De postbezorger is de dupe."