Eurlings’ fopspeencommissie blijkt pure poging tot misleiding

Hoewel SP-Kamerlid Emile Roemer vorige week diverse gaten schoot in het jubelverhaal van de minister over de nieuwe geschillencommissie luchtvaart, wordt de commissie toch geïnstalleerd. En tot schrik van de SP’er blijkt dat de reiziger bij de klachtenafhandeling aan alle kanten wordt bedonderd. “Ik vreesde dat de reiziger hier niet beter van zou worden, maar het is veel erger dan ik dacht,” stelt Roemer nu de klachtenformulieren zijn gepresenteerd. “Het staat vol valkuilen om de reiziger te misleiden en te bedonderen. De helft van de mensen kan er niet eens terecht!”

Regelmatig vallen passagiersvluchten uit omdat luchtvaartmaatschappijen meer kunnen verdienen door het toestel alsnog te verhuren aan een andere partij. Ook worden er meer vluchten gepland dan er vliegtuigen zijn, waardoor honderden passagiers in de kou blijven staan. Juist om deze praktijken de kop in te drukken, zijn er Europese regels opgesteld om luchtvaartpassagiers te beschermen. Bij een geannuleerde vlucht moet een luchtvaartmaatschappij bijvoorbeeld 600 euro schadevergoeding betalen per passagier. “De klachtenafhandeling die Eurlings nu heeft goedgekeurd is er echter op gericht de luchtvaartmaatschappijen te beschermen tegen de reiziger die zijn recht komt halen,” concludeert Roemer. “De formulieren staan vol valkuilen en onterechte inperkingen van bestaande rechten.”

De wettelijke termijn om een klacht in te dienen is twee jaar, maar de commissie hanteert een termijn van slechts vier weken. Als je dus een maand naar Amerika of Australië gaat en je hebt een klacht over de heenreis, moet je vanuit dat land dus je klacht gaan indienen. Bovendien moet de ticket op de eigen naam staan, en mag hij niet op naam van een bedrijf staan, waardoor zakelijke reizigers al uitgesloten worden van de procedure. Ook zijn reizigers die een klacht indienen tot geheimhouding verplicht.

Roemer wil meteen na het zomerreces (dat vandaag ingaat) een debat met de minister. De SP’er kan de reiziger eigenlijk maar één ding aanraden: “Wie een officiële klacht wil indienen, doet dat beter niet bij deze geschillencommissie maar bij de rechter.”