Donner praat topsalarissen sociale zekerheid ten onrechte goed

Minister Donner weigert de topinkomens bij de Raden van Bestuur van het UWV, het CWI en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) aan te pakken. Dat schrijft hij donderdag in een brief aan de Tweede Kamer. Uit onderzoek van de SP naar de jaarverslagen van deze organisaties bleek dat zes van de negen bestuurders meer verdienen dan de minister-president.

SP-Kamerlid Sadet Karabulut: “Deze bestuurders verdienen meer dan 181.000 euro per jaar. De voorzitter van de raad van bestuur van de SVB verdiende in 2008 bijna 240.000 euro. Het is onacceptabel dat Donner dit zomaar over zijn kant laat gaan. De minister die de nullijn van werkend Nederland eist en voortdurend op zoek is naar mogelijkheden om de arbeidsmarktpositie van werknemers te verslechteren, blijkt nu ook warm pleitbezorger van topsalarissen bij uitvoeringsinstanties in de sociale zekerheid. ”

Donner beroept zich in zijn brief op het feit dat Karabulut zich baseert op bepalingen van enkele jaren geleden, waarin van een lager salaris werd uitgegaan. Karabulut: “Donner schrijft onzin. Deze rechtspositionele regelingen zijn nog steeds van kracht. De bedragen in deze regelingen zouden meegroeien met de cao’s. Sinds 2003 is het inkomen van de voorzitter van de SVB echter wel met 70.000 euro gestegen. Dat is een salarisstijging van 70%. Het gaat er bij mij niet in dat de medewerkers van de SVB de afgelopen jaren er ook in salaris 70% op vooruit zijn gegaan.”

Ook zegt Donner dat alle bestuurders voldeden aan de zogenaamde Balkenendenorm van 181.000 euro. De bedragen in de jaarverslagen vallen volgens hem hoger uit doordat naast het salaris ook de afkoop van vakantiedagen, overwerk en fiscale bijtelling van de leaseauto zijn meegenomen. Volgens Karabulut moeten deze extra’s wel bij het salaris worden geteld als dit wordt getoetst aan de Balkenendenorm. “Het is absurd dat mensen in de publieke sector meer verdienen dan de minister-president. De norm is al 30% meer dan het inkomen van de minister-president. Donner bewijst zich wederom als de Minister die alles recht wil praten wat krom is.”

Karabulut zal het er niet bij laten zitten en eist van minister Donner specificatie van de inkomens van deze bestuurders.