'Wie marktwerking zaait, zal Rochdale oogsten'

SP-Kamerlid Remi Poppe vroeg dinsdag tijdens het vragenuurtje minister Van der Laan (WWI) om opheldering over de situatie bij woningcorporatie Rochdale. Volgens het KRO-programma Reporter was het ministerie van Volkshuisvesting al jaren op de hoogte van de misstanden bij de corporatie. Poppe: "In oktober vorig jaar zei toenmalig minister Vogelaar nog onaangenaam verrast te zijn door het zonnekoning-gedrag van de directeur. Nu blijkt het ministerie echter al lang geleden gewaarschuwd te zijn. Dan kan dit helemaal geen verrassing geweest zijn!"

Remi Poppe

In de reportage van Reporter zegt de directeur van het Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting (CFV) dat hij de problemen bij Rochdale al op 18 februari 2005 bij het ministerie te hebben aangekaart. Het CFV schrijft in haar rapportage over dubieuze vastgoedtransacties, onvoldoende toezicht, gebrek aan bescheidenheid en het niet onderkennen van grenzen.

CFV-directeur Van der Moolen noemt zich een roepende in de woestijn en haalt fors uit naar het ministerie. Poppe: "Het is onbegrijpelijk dat het ministerie hier geen actie op heeft ondernomen. Ik ben benieuwd hoeveel huurdersgeld er hierna nog over de balk is gesmeten."

Volgens Poppe zit de kern van het probleem echter dieper: "De woningcorporaties zijn in de vorige eeuw door CDA, PvdA, D66 en VVD de markt op gejaagd. Wie marktwerking zaait, zal dit soort gedrag als bij Rochdale oogsten. Het wordt dus tijd voor een fundamenteel debat over de toekomst van onze sociale volkshuisvesting."