Voer vergunningsplicht voor thuiszorgbureaus in

De Inspectie voor de Gezondheidszorg concludeert in een scherp rapport dat de kwaliteit van de thuiszorg, die wordt gegeven door nieuwe thuiszorgbedrijfjes, niet goed is. SP-Kamerlid Renske Leijten wil dat er direct een vergunningsplicht wordt ingevoerd. “De registratieplicht die Bussemaker voorstelt is een non-oplossing. Het is treurig dat je in Nederland wel een vergunning moet hebben voor het tatoeëren van mensen, maar dat het verzorgen en verplegen van mensen thuis geen enkele eis kent.”

Een paar jaar geleden is besloten dat er voor nieuwe aanbieders van thuiszorg geen kwaliteitstoets vooraf hoeft te zijn. Nieuwe aanbieders hoeven geen enkele eis te voldoen. Leijten: “Dit is marktwerking in de ultieme vorm en hier hebben wij ons altijd tegen verzet. Het is essentieel dat personeel goed is opgeleid en dat mensen de taal spreken. Er moet per direct weer een kwaliteitstoets komen voordat allerhande sjacheraars zich kunnen voordoen als een gekwalificeerd thuiszorgbureau. Het voordeel van een vergunning vooraf is ook dat je de vergunning kunt intrekken als de kwaliteit onder de maat is.”

De Inspectie constateert in haar onderzoek niet alleen slechte kwaliteit maar ook frauduleuze zaken. Dat komt vooral om dat thuiszorgopdrachten worden doorverkocht aan onderaannemers. Leijten: “De introductie van winstoogmerk in de thuiszorg trekt mensen aan die je niet wilt hebben in de thuiszorg. Via de middelen voor noodzakelijke zorg bij mensen thuis wordt gewoon winst gemaakt. Dit moet echt stoppen”.

Betrokken SP'ers