‘Stoppen met waterschapsverkiezingen’

SP-Kamerlid Ronald van Raak is blij dat de regering stopt met de huidige waterschapsverkiezingen. Hij pleit ervoor om de waterschapsbesturen af te schaffen. “De uitvoerende taken van de waterschappen blijven natuurlijk gewoon bestaan. We moeten immers droge voeten houden. Maar die uitvoerders kunnen beter worden bestuurd door de provincies. Die maken nu al het meeste waterbeleid.”

Op verzoek van Van Raak onderzocht staatssecretaris Huizinga de mislukte waterschapsverkiezingen van november 2008. Aan deze verkiezingen deden voor het eerst ook politieke partijen mee, maar de opkomst bleef met 24 procent bijzonder laag. De SP deed als een van de weinige partijen niet mee. “Wij zitten niet te wachten op verdere politisering van het waterbeheer,” aldus Van Raak. “De waterschappen doen goed, maar vooral uitvoerend werk. Politici in de waterschappen willen meer beleid maken en meer zeggenschap krijgen. Deze waterschapspolitici zullen de provincies en de gemeenten flink in de weg zitten.”

Het kabinet wil de verkiezingen nu anders organiseren, maar heeft nog geen duidelijke alternatieven. Het overweegt de besturen van waterschappen tegelijk te laten kiezen met de gemeenteraad of de Provinciale Staten. Een andere mogelijkheid is dat raads- of statenleden voortaan de besturen van de waterschappen kiezen. Van Raak: “In de afgelopen jaren is steeds gezocht naar nieuwe vormen, maar de opkomst blijft laag. We kunnen blijven experimenteren, maar wat mij betreft is de enige juiste conclusie dat er beter gekozen kan worden voor het afschaffen van deze overbodige bestuurslaag.”

Betrokken SP'ers