SP-onderzoek: Gevangenispersoneel luidt de noodklok

Ruim negen op de tien gevangenismedewerkers vindt de werkdruk veel te hoog. Volgens hen is er geen ruimte voor nog meer bezuinigingen. Dat blijkt uit een onderzoek dat SP-Tweede Kamerlid Krista van Velzen hield onder 500 medewerkers. “Gevangenispersoneel is jarenlang uitgeknepen. Staatssecretaris Albayrak moet de kans die het cellenoverschot biedt nu grijpen hier eindelijk iets aan te doen,” aldus Van Velzen.

In de plannen van de staatssecretaris moet 1200 man personeel vertrekken uit het gevangeniswezen. Van Velzen noemt het ‘kapitaalvernietiging’ deze mensen de laan uit te sturen: “Je moet deze kennis en ervaring van goed opgeleid personeel niet weggooien, maar gebruiken om de tijd die criminelen doorbrengen in detentie beter te benutten. Bijna 9 op de 10 ondervraagde gevangenisbewaarders bevestigt dat er steeds minder personeel is voor een zelfde aantal gedetineerden. Het persoonlijk contact is haast verdwenen, hier wordt geen mens meer beter van.” Daarnaast vindt Van Velzen dat Albayrak goed moet luisteren naar haar eigen personeel in de bajessen. “Het uitkleden van de functie van gevangenisbewaarder moet stoppen, geef deze mensen hun functie terug. Albayrak kan zich onsterfelijk maken onder het personeel door hier eindelijk iets aan te doen.”