Senatoren SP verzetten zich tegen centrale opslag van vingerafdrukken

Als het aan de SP in de Eerste Kamer had gelegen, zou het niet zover zijn gekomen. Maar de fracties van de coalitie en de VVD gingen er na een lang debat mee akkoord dat Nederland een nieuw paspoort krijgt, waarop niet alleen een foto staat, maar ook twee vingerafdrukken komen. Die extra ' biometrische gegevens' moeten van Brussel op het paspoort komen. Maar Nederland laat het daar niet bij en gaat ook in deze zaak verder dan volgens de Europese Verordening noodzakelijk is.

SP-senator Arjan Vliegenthart confronteerde staatssecretaris Bijleveld ermee dat Nederland alle vingerafdrukken niet alleen centraal gaat opslaan (wat niet hoeft van Brussel), maar ze bovendien gaat gebruiken ´voor de opsporing van strafbare feiten´ en voor ´onderzoek naar de veiligheid van de staat´. En ook dat hoeft helemaal niet van de EU.

Hij was niet de enige die deze inbreuk op de privacy van de burgers te ver vond gaan. Ook de woordvoerders van D66, GroenLinks en de SGP hadden er ernstige bezwaren tegen dat de persoonsgegevens die een burger moet verstrekken voor een reisdocument, voor onbepaalde tijd centraal worden opgeslagen en gebruikt worden bij de misdaadbestrijding.

Hoewel de staatssecretaris bezwoer dat er selectief gebruik zal worden gemaakt van de mogelijkheid om Justitie toegang te geven tot de vingerafdrukken, kon ze niet garanderen dat er nooit iets mis zal gaan bij de centrale opslag.

Het College Bescherming Persoonsgegevens uitte al eerder bezwaren tegen deze manier van omgaan met de persoonsgegevens van de burgers. Toch stelde PvdA-woordvoerder Klaas de Vries over het nieuwe paspoort dat ‘het Nederlandse volk hier heel blij mee is’.

SP’er Arjan Vliegenthart daarentegen is van mening dat Nederland met deze wet te ver door schiet, onnodige risico’s neemt en alleen maar schijnveiligheid creëert.