‘Ook commissaris Borghouts moet opstappen’

Ronald van Raak vindt het terecht dat het bestuur van de provincie Noord-Holland is afgetreden als gevolg van de ‘Icesave-affaire’ waarbij de provincie 78 miljoen euro heeft verloren. Het SP-Kamerlid vindt echter dat ook Commissaris van de Koningin Borghouts (GroenLinks) moet aftreden.

Van Raak: “Het is goed dat de gedeputeerden hun verantwoor-delijkheid hebben genomen. Maar ze zijn de commissaris, de hoogste verantwoordelijke, vergeten. Het argument van Borghouts dat hij niet kan aftreden omdat hij benoemd is, is beschamend. Waarom zouden benoemde bestuurders geen verantwoordelijkheid hoeven af te leggen?”

Maandag spreken de Provinciale Staten van Noord-Holland over de verloren miljoenen. Van Raak noemt het niet erg netjes dat VVD, PvdA, CDA en GroenLinks ondertussen al praten over voortzetting van de huidige coalitie: “Ik hoop dat de volksvertegenwoordigers van Noord-Holland consequent zijn en maandag ook commissaris Borghouts wegsturen. Maar vooral hoop ik dat ze voorkomen dat over enkele weken dezelfde bestuurders weer gewoon terugkeren. Dan houden ze iedereen voor de gek.”

Betrokken SP'ers