Kox: Regering, luister naar De Hoop Scheffer en begin nu het debat over toekomst NAVO!

Nu het afscheid van Jaap de Hoop Scheffer bij de NAVO aanstaande is, moet de Nederlandse regering snel gehoor geven aan diens herhaalde dringende oproep voor een breed publiek en parlementair debat over de toekomst van de NAVO. Dat zegt SP-senator Tiny Kox, lid van de parlementaire assemblee van de NAVO.

Kox: ‘Ik ben blij dat De Hoop Scheffer gisteren bij Buitenhof in zijn afscheidsinterview meldde dat hij blij was met mijn complimenten aan zijn adres tijdens een recente bijeenkomst van de NAVO-assemblee in Oslo. Graag gedaan. Ik heb hem in Oslo gezegd dat het feit dat zijn ietwat ingewikkelde naam nu wereldwijd redelijk goed wordt uitgesproken, erop duidt dat hij er in de afgelopen vijf en een half jaar over de tong is gegaan en er dus kennelijk als secretaris-generaal toe heeft gedaan. Hij heeft mee leiding gegeven aan de NAVO in een van de moeilijkste periodes in het bestaan van het bondgenootschap, met oorlogen in Irak en Afghanistan. Ik heb hem echter in Oslo vooral gecomplimenteerd met het feit dat hij lidstaten blijft oproepen om te komen tot een breed publiek en parlementair debat over de toekomst van de NAVO in het algemeen en het op stapel staande nieuwe strategische concept voor de alliantie in het bijzonder. Dat is van groot belang.’

Kox: "Met De Hoop Scheffer vind ik dat er iets mankeert aan het draagvlak voor de activiteiten van de NAVO. En dat is een groot probleem. Zonder steun van de bevolking in de lidstaten kan de nu zestigjarige NAVO niet naar behoren functioneren. President Obama en zijn minister van defensie Gates maken zich daar ook terecht zorgen over. Nu de NAVO zich voorbereidt op een nieuw strategisch concept in 2010, vind ik met De Hoop Scheffer dat daarover fatsoenlijk gesproken moet worden in onze Staten-Generaal. En dat ook de publieke opinie gepeild zou moeten worden over hoe het nu verder moet met het machtigste militaire bondgenootschap ter wereld, dat desalniettemin niet in staat lijkt om een conflict als in Afghanistan tot een goed einde te brengen, na acht jaar strijd."

"In zo’n debat zullen verschillende opties op tafel komen. De SP heeft zijn visie onlangs op tafel gelegd. Wij willen dat de NAVO niet langer de politieagent van de wereld speelt maar serieus deel gaat uitmaken van een mondiale veiligheidsarchitectuur. Daarin moeten ook de Verenigde Naties, andere internationale organisaties en belangrijke landen, zoals Rusland, China, India en Australië, betrokken worden. Veiligheid gaat iedereen aan, en kan niet langer alleen door de NAVO geregeld en bepaald worden, denken wij. Andere partijen in ons parlement hebben wellicht andere opvattingen. Daarover moeten we nu praten, en kijken waarover we het misschien eens kunnen worden. Anders zitten we straks met een nieuw NAVO-concept dat buiten publiek en parlement tot stand gekomen is. We zullen minister Verhagen nogmaals aan zijn jasje trekken en zeggen dat hij onderhand vaart moet maken met het op tafel leggen van de visie van de regering, zodat we daarover met elkaar kunnen debatteren. Nog langer stommetje spelen is precies wat niet goed is. Daarover zijn de Hoop Scheffer en ik het eens. Vraag is waarom minister Verhagen zo vreselijk blijft aarzelen. Zou hij bang zijn voor zo’n debat?’

Dit najaar organiseert de SP in de Eerste Kamer een symposium onder de titel: ‘NAVO 60, hoe verder?’ Daaraan zullen prominente sprekers uit binnen- en buitenland deelnemen.