Kant: 'Voorstel Donner om zware beroepen te ontzien is lege huls'

'Minister Donners plannen om mensen met zwaar werk te ontzien, zijn niets anders dan een lege huls,' dat zegt Agnes Kant in reactie op het voorstel van minister Donner om mensen met een zwaar beroep niet tot 67 te laten doorwerken. “De groep die ontzien wordt is zo klein is dat hier geen sprake is van een uitzondering of een verzachting.”

Volgens het voorstel van Donner hoeven alleen 65-jarigen die op dat moment 40 jaar in een zwaar beroep hebben gewerkt niet door te werken tot 67. Kant: "Er zijn nauwelijks mensen die het volhouden om 40 jaar in een zwaar beroep te werken. Laat staan dat ze dat op hun 65e nog doen. Slechts een extreem kleine groep wordt ontzien."

De minister gaat er vanuit dat in de nabije toekomst ouderen geen zwaar werk meer doen. Werkgevers en vakbonden moeten er voor zorgen dat mensen in zware beroepen licht werk krijgen. Kant: “De minister tovert zwaar werk weg, maar wij geloven niet in tovenaars. Verhoging van de AOW-leeftijd is onbespreekbaar, 65 blijft 65.”