Hirsch Ballin stelt maximum aan incassokosten

Ongelimiteerd hoge incassokosten zullen snel tot het verleden behoren. Minister Hirsch Ballin (Justitie) schreef maandag aan de Tweede Kamer dat hij in de wet een maximum aan incassokosten gaat opnemen. Hiermee neemt hij een voorstel over van SP-Kamerlid Sadet Karabulut. Karabulut reageert verheugd: “Eindelijk komt er een einde aan de woekertarieven. Ik hoop dat de minister spoed zet achter deze wet, zodat iederen vooraf weet wat een redelijk incassotarief is. Dat zal leiden tot minder onenigheid en uiteindelijk ook tot minder rechtszaken. Dat is de kracht van dit voorstel.”

Vorig jaar constateerde de SP dat er in de praktijk onduidelijkheid bestaat over de toegestane hoogte van incassokosten, de kosten die in rekening mogen worden gebracht wanneer een rekening te laat betaald wordt. In de wet staat dat deze kosten 'redelijk' moeten zijn, maar dit vage criterium leverde in de praktijk problemen op. Karabulut: “Een incassobureau kan hele dreigende brieven schrijven, waarin gebluft wordt dat de hoge kosten moeten worden betaald omdat dat bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden staat. Dat is pure onzin en een rechter maakt daar ook korte metten mee. Maar niet iedere zaak komt voor de rechter waardoor veel mensen worden uitgemolken. Kassa voor de incassobureaus dus, terwijl de consument het nakijken heeft.”

Het SP-Kamerlid wil graag dat het maximum dat Hirsch Ballin gaat instellen, 15% van de hoofdsom bedraagt. Dit is geheel in lijn met de aanbevelingen van de Raad voor de rechtspraak. De minister lijkt daar echter nog niet helemaal uit te zijn. Karabulut: “Dit ga ik goed in de gaten houden. Ik zie namelijk geen reden om af te wijken van het tarief dat de rechters nu hanteren.”