Gevaarlijke goederenwagons moeten van het spoor

SP-Kamerleden Jansen, Poppe en Roemer willen dat het kabinet gevaarlijke wagons op het spoor gaat weren. Dinsdag ontplofte in het Italiaanse Viareggio een tankwagon met LPG. Vanwege het Europese vrije verkeer van goederen rijden die wagons ook in Nederland door druk bevolkte steden in de Randstad en Venlo. Jansen: "Opeenvolgende kabinetten hebben steeds gezegd dat transport van LPG over het spoor absoluut veilig was. De tankwagons zouden voorzien zijn van allerlei veiligheidmaatregelen. Nu blijkt dat het toch goed fout kan gaan."

Al jarenlang is het kabinet bezig met het vaststellen van een veilig netwerk van wegen, rivieren en spoor voor vervoer van gevaarlijke stoffen. Al die tijd is bekend dat er voor tranpsort van LPG verhoogde risico's op de wegen rond Amsterdam en Rotterdam vormen. Op het spoor zijn er met name langs de zogenaamde Brabantroute via Breda, Tilburg, Eindhoven en Venlo nog knelpunten. Die laatste zijn opgelost zodra transport via de Betuweroute kan verlopen. Jansen: "We kunnen wel eindeloos wachten op de Betuwelijn, maar daar schieten we op dit moment niets mee op. Ik wil van de ministers Cramer (Milieu) en Eurlings (Verkeer) snel uitsluitsel over de veiligste manier van transport voor LPG."

Om het besef over vervoer van gevaarlijke stoffen groter te maken, pleit de SP voor herkenbaar transport. Dit komt zowel de veiligheid van omwonenden, als die van werknemers en hulpverleners ten goede. Dat kan eenvoudig door alle wagons en vrachtwagens oranje te maken of op zijn minst te voorzien van duidelijke markeringsborden. Dit is al gebruikelijk voor chemicalientankers op zee. Minister Eurlings van Verkeer heeft het achterliggende idee van herkenbaar vervoer van de SP overgenomen en ingebracht in de Europese Transportraad. Ook daar is het met 'sympathie ontvangen'.