'Geen bezuiniging op bijstand jongeren'

Onder het mom van een Wet Investeren in Jongeren bezuinigt de regering in werkelijkheid tenminste 150 miljoen euro op bijstand aan jongeren tot 27 jaar. SP-senator Tuur Elzinga veegde deze week in de Eerste Kamer de vloer aan met dit voorstel: 'Je moet het beestje bij de naam noemen: een wet die minstens 150 miljoen euro bezuinigt op bijstand aan jongeren noem ik gewoon Wet Bezuinigen op Jongeren. En die bezuiniging zal harder oplopen naarmate de jeugdwerkloosheid door de crisis verergert. Voor zo'n wet krijg je dus geen steun van de SP, niet in de Tweede en niet in de Eerste Kamer.'

De regering beweert dat alle jongeren in plaats van een uitkering een baan, een stageplaats of scholing moeten krijgen. Elzinga: “Dat gaat voorlopig niet meevallen, want daarvoor krijgen de gemeenten niet meer mogelijkheden dan ze nu al hebben en geen cent extra. Vandaar dat gemeenten en eigenlijk iedereen die bij de uitvoering betrokken is de Eerste Kamer heeft opgeroepen de wet te verwerpen omdat dit jongeren in de goot helpt." Elzinga vindt het dan ook treurig dat coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie doorgaan met jongeren voor de gek te houden.