Eindelijk onderzoek naar klantenwerving energiebedrijven

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaat dit jaar onderzoek doen naar energiebedrijven die mensen ongewild tot klant bombarderen. De NMa doet dit na aandringen van SP-Kamerleden Sharon Gesthuizen en Paulus Jansen. Gesthuizen: “Mensen worden thuis gebeld, vragen vrijblijvend om informatie en dan blijkt dat ze opeens een contract hebben. Dat zijn schandalige verkooppraktijken. Je wordt er echt ingeluisd.”

Gesthuizen wil dat deze praktijken zo snel mogelijk stoppen. “Energiebedrijven krijgen al boetes als zij op een onfatsoenlijke manier klanten werven. Ondanks de boetes stijgt het aantal klachten over de handelswijze van de bedrijven nog steeds. De boetes moeten dus omhoog.”

Gesthuizen wil daarnaast dat energiebedrijven geen contracten meer kunnen afsluiten via de telefoon. “Ik wil dat een contract met een energiebedrijf alleen geldig is als mensen daadwerkelijk een papieren versie hebben getekend. Dit voorkomt dat energiebedrijven mensen klant maken zonder dat ze het zelf weten.”